مدیریت

معلمان برای به‌انجام‌ رساندن وظایف‌شان، نیازمند آموختن مهارت‌های پیشرفته ‌ی مدیریت زمان در کلاس درس هستند. آنها باید میان دنبال‌کردن هدف‌های بلندمدتِ کلاس درس، پاسخ‌گویی به نیازهای آموزشیِ آنی دانش‌آموزان و ارزیابی حجم زیادی از تکالیف و امتحانات، تعادل برقرار کنند.

درست است که وظایف کاری معلمان در ساعات کاری، زیادازحد به‌نظر می‌رسد، اما مدیریت شرایط و خالی‌کردن وقت در کلاس درس و خارج از آن باز هم امکان‌پذیر است. با دراختیارداشتن مهارت کارآمد مدیریت زمان در کلاس درس، معلمان می‌توانند بازدهی خود را افزایش دهند و فراگیران‌شان را بهتر از گذشته آموزش دهند.

مهارت‌های مدیریت زمان در کلاس درس

🔱۱. با اولویت‌‌ بندی، روزتان را با نظم شروع کنید.

مدیریت زمان در کلاس درس برای معلم، با تعیین اولویت‌ها و سامان ‌دادن برنامه حول مهم ‌ترین وظایف آغاز می‌شود. تعیین اولویت‌ها معلمان را طی روز در مسیری که باید، نگه می‌دارد، حتی وقتی اتفاقات غیرمنتظره یا فشار کاری زیاد باشد. اولویت‌بندیِ کارآمد یعنی ترتیب‌دادن به حجم کار براساس اهمیت هریک از وظایف و همچنین نتایجی که از تکمیل آنها حاصل می‌شود.

معلمان باید بتوانند ارزیابی کنند که آیا معوق ‌گذاشتن برخی پروژه‌ها به این دلیل که نتیجه‌ی آنها به‌اندازه‌ی دیگر پروژه‌ها اثربخش نیست، منطقی است یا نه؟ اولویت‌ها را نباید مانند این جمله، به‌طور مطلق طراحی کرد: «ریاضی و زبان در ساعات اول، و اگر زمانی بود، انجام کارهای هنری.»

این طرز تفکر ممکن است به فرسایش هم ‌زمان معلم و دانش‌آموزان منجر شود. در زمینه ‌‌ای بخصوص، ممکن است فعالیت هنری یا خارج از کلاسِ درس، به ‌اندازه‌ی برنامه‌های کلاسیِ درس‌محور، انگیزاننده باشد.

🔱۲. تکلیف های منزل را با برنامه ‌ریزی‌های راهبردی طرح کنید

قاعدتا همه معلمان ممکن است متوجه شده باشند که برخی تکالیف که به تمرین‌های مکرر نیاز دارند، برای محیط منزل مناسب‌ترند. تمرین در کلاس، به‌ ویژه در زمان یادگیریِ چهارچوب‌ها و ساختارهای حل مسئله، کمک‌کننده است، اما صَرف زمان برای انجام تمرین‌های مکرر در کلاس، ممکن است بهترین استفاده‌ از زمان نباشد.

تکالیفی که در آن صرفا از دانش‌آموز می‌خواهند تعداد مشخصی مسئله را به‌عنوان تمرین درسِ ارائه‌شده حل کنند، زمان ارزشمند کلاس را هدر می‌دهد.

مدیریت

مدیریت

🔱۳. از روی هم گذاشتن کارهای عقب ‌افتاده ، خودداری کنید

معمولا خودِ معلمان متوجه می‌شوند که در نمره ‌گذاری تکالیف و امتحانات، «تقسیم برگه‌ها به گروه‌های کوچک و انجام کارهای مربوط به آنها ظرف چند روز» روش کارآمدتری است تا «بررسی یک‌باره‌ی کار تمام کلاس در یک روز». از تلنبارکردن وظایف ارزیابی خودداری کنید و سعی کنید هربار بخشی از آن را انجام دهید.

می توان هرروزه با بررسی مقدار کوچکی از موارد ارزیابی ، را به‌ راحتی مدیریت کرد. این روش به معلم اجازه می‌دهد ارزیابی را به ‌درستی انجام دهد و بازخورد مناسبی به دانش‌آموزان بدهد. با تکمیل هریک از بخش‌های ارزیابی، معلم احساس موفقیت می‌کند.

 

🔱۴. برای مشکلات احتمالی برنامه‌ریزی داشته باشید

بهتر است پیش از بروز مشکل در کلاس، برای آن برنامه داشته باشید، چراکه بحران‌های ناگهانی ممکن است معلمان را از اهداف‌ کلاسی ‌شان منحرف سازد. اگرچه بعضی اتفاقات، مانند بلایای طبیعی، اختیارات کمتری وجود دارد،اما معلمان می‌توانند برحسب نیازِ دانش‌آموزان، برای این موارد هم برنامه‌ای طراحی کنند. اما در گام نخست بهتر است مانع بحران‌هایی شوید که مربوط به رفتار دانش‌آموزان است.

آموزش رشته MBA در مشهد
کلیک کنید

اگر ممکن است، قبل از اینکه این مسائل جدی شوند، کنترل‌شان کنید تا از هدررفتن وقت کلاس جلوگیری شود. یادگیری درباره‌ی دانش‌آموزان، پیش از آنکه وارد کلاس درس شوند، به معلم امکان می‌دهد برنامه‌ی عملیاتی پیشگیرانه طراحی کند و از این راه مانع اتفاقات ناخواسته شود و حواس‌پرتی را رفع می کند.

🔱۵.زمان مشخصی را برای خودتان کنار بگذارید.

معلم‌ها وظیفه های مختلفی دارند که نیازمند توجه است واغلب مربوط به نیازهای دانش‌آموزان و والدین آنهاست. وقت گذاشتن برای ارزیابی و مدیریت نیازهای دانش‌آموزان وسوسه ‌انگیز است، اما فراموش نکنید کنارگذاشتن زمانی برای خود نیز اهمیت دارد. این کار باعث می‌شود اولویت‌هایتان نظم خاصی داشته باشد.

اولویت‌بندیِ زمان به ‌نحوی ‌که برای نیازهای خودتان هم وقتی باقی بماند، برای طرح ‌ریزی و اجرای کارآمد برنامه‌های آموزش کلاس‌تان ضروری است.

مدیریت

مدیریت

زمانی که معلمان به‌خاطر رسیدگی ‌نکردن به خود و فقدان زمان، فرسوده می‌شوند، این احتمال وجود دارد که کلاس درس ،بازدهی کمتری داشته باشد. اجرای برنامه‌های مدیریت زمان در کلاس درس تنها زمانی امکان‌پذیراست که معلمِ کلاس با انرژی، سالم و سرحال باشد.

برای مدیریت زمان در کلاس درس به‌ شیوه‌ای درست، معلمان باید برای رسیدن به اهداف‌شان،مراحلی را ایجاد کنند که فضای کارآمدی را در کلاس ایجاد کند. با کاربرد استراتژی‌های مدیریت زمان، می‌توان به نیازهای آموزشی هر دانش‌آموز رسیدگی کرد، پیشامدهای اتفاقی را مدیریت کرد و از عقب ‌افتادگی هنگام مواجهه با رخدادهای ناگهانی نیز جلوگیری کرد.

مدیریت زمان در کلاس درس ، بخش مهمی از فراهم ‌آوری آموزش باکیفیت و پاسخ‌گویی به نیازهای تمام دانش‌آموزان به‌حساب می‌آید.

 مشاهده مقالات بیشتر 

میلیونرها با چه روش هایی مدیریت زمان دارند؟

ده نکته برای مدیریت زمان

مدیر بازاریابی و نقش آن در موفقیت سازمان

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *