آموزش اصول فنون در بازاریابی

اصول و فنون مذاکره راهی برای بهتر انجام دادن مباحث روزمره و تخصصی کسب و کارها می باشد،که دراین مقاله به شما خواهیم آموخت که درروابط خود به صورت حرفه ای عمل کرده وبهترین نتیجه را ازمذاکرات خود داشته باشید.

بسیاری از ما درشبانه روز مشغول مذاکرات مختلفی هستیم ولی هیچوقت به این موضوع بصورت علمی نگاه نمی کنیم همه ی ما درگیرمذاکره هستیم،چه در محیط شخصی خود و چه در محیط کار،ولی هیچوقت دراین رابطه با آن آموزش ندیده ایم، تحقیق نکردیم ، مطالعه نکردیم و درمورد آن بصورت یک بحث علمی نپرداختیم .

ببینید عزیزان ما هر مذاکره ای را که دنبال میکنیم به دنبال ایجاد منافعی برای خود یا اطرافیانمان هستیم ، برای کسب و کارهایمان ، برای محیط شخصی خودمان و فقط صرفا براساس تجربیاتمان به مذاکرات ورود میکنیم . آشنایی و آموزش اصول و فنون مذاکره راهی برای بهتر وارد شدن به مذاکرات خود.

در صورتیکه انسانها دارای تیپهای مختلف شخصیتی هستند این تیپهای مختلف شخصیتی ویژگیهای مختلفی دارند و نوع ارتباط با انها قاعدتا متفاوت خواهدبود.

مذاکره امریست که باید با تکنیک های علمی به آن پرداخت و قاعدتا ذهن انسانها برنامه ریزی دارد و میشود با استفاده ازهمین تکنیک هایی که براساس همین برنامه ریزی ذهنی انجام شده است نتیجه گرفت .

آشنایی و آموزش اصول و فنون مذاکره

آموزش اصول و فنون مذاکره

آموزش اصول وفنون مذاکره در رابطه با ایجاد منافع ، مذاکره دیالوگی است بین یک فرد با فرد ، فرد با گروه یا دو گروه جهت ایجاد منافع انجام میشود .

در سازمانهای دولتی ، سازمانهای غیرانتفاعی ، محیط کسب و کار، در امور شخصی ، امور سیاسی،امور فرهنگی و بین الملل و در جنگها،مذاکرات کاربرد فراوانی دارند . دقت کنید ما به هر فردی مذاکره کننده نمیگوییم .

مذاکره کننده فردی است که بصورت حرفه ای درامرمذاکره شرکت میکندوبصورت جدی در این امرآموزش دیده است ، تخصص دارد و میتواند شرایط مختلف مذاکره را مدیریت کند وبا آشنایی و تسلطی که برتکنیک ها اصول و فنون مذاکره پیدا کرده است میتواند در روند مذاکره تاثیرگذارباشد و نتایج را تا سرحدممکن جا به جا کند .

عناصر پایه در اصول وفنون مذاکره چه مواردی هستند؟

اولین عنصرپایه در آموزش اصول و فنون مذاکره فرآیند است ، فرآیند مذاکره ، زمینه مذاکره ، گروهای مذاکره کننده و تمامی مراحلی که باید انجام شود.

در چه زمینه ای میخواهیم مذاکره کنیم؟این مذاکره شامل چه گروه هایی است ؟

 آموزش اصول و فنون مذاکره

آموزش اصول و فنون مذاکره

این گروه ها چه ویژگی هایی دارند ؟ ترکیب این گروه ها از چه افرادی تشکیل میشود ؟

یا آن فردی که درمذاکره میخواهد شرکت کند چه کسی است ؟

براساس این ها باید تاکتیک های مورد استفاده را مشخص کنیم .بعد ازآن،رفتاردرمذاکره ، دومین عنصرپایه ای درمذاکره است.

مذاکرات به دو صورت اساسی است:

اصول و فنون مذاکره دو شکل اساسی سخت و نرم دارد.
مذاکرات سخت ، مذاکراتی است که هر دوطرف برای ایجاد حداکثر منافع برای خودشان ورود میکنند . مذاکرات نرم مذاکراتی است که افراد علاوه بر منافع خودشان به منافع شخص دیگر هم توجه دارند.

ولی این امر چگونه بدست می آید ؟ قاعدتا یکی از مسایلی که ما باید تلاش بکنیم که به سمت آن حرکت کنیم ایجاد مذاکرات نرم و ایجاد مذاکرات برد و برد است.

حداکثرمنافع درمذاکرات نرم و مذاکرات برد برد به وجود می اید که تابع دوعامل اساسی است
 1) اعتماد ۲ ) ادامه دار بودن رابطه.درادامه به این دو مورد خواهیم پرداخت.

یکی ازاساسی ترین موضوعات مربوط به آموزش اصول و فنون مذاکره ایجاداعتماد بین طرفین مذاکره است.قاعدتا برای ایجاد اعتماد راه کارهای مختلفی وجود دارد.یکی ازاساسی ترین و مهمترین راهکارهای ایجاداعتماداین است که شما خدمات و کالاهایی که ارایه میکنید و رفتار شما درمذاکره به منافع طرف مقابل اندیشیده شده باشد.

نکته هایی برای مدیریت زمان در کلاس
کلیک کنید

زمانی که فردی به شما اعتماد پیدا میکند،آن فرد راحت تر با شما مذاکره میکند و احتمال حصول نتایج بیشترمیشود.

برای اعتماد باید بسترسازی کرد،یکی ازاساسی ترین راهکارهای ایجاد اعتماد برندینگ است.

کسب و زمینه اعتماد به نام سازمان خود:

شرایطی را فراهم آورید تا در سازمانی که ازطرف آن مذاکره میکنید به نام آن افراد اعتماد داشته باشند.

شما حتما می دانید که مذاکره کردن،صحبت کردن با شرکت های بزرگ ، با شرکت هایی که نام مطمئنی دارند بسیار راحت تر است و به راحتی میتوان به آنها اعتماد کرد.

خیلی راحت ترمیتوان برای دریافت خودرو با کیفیت به یک کارخانه ی خودرو سازی بزرگ اعتماد کرد.خیلی راحت تر اعتماد میکنیم ، خیلی راحت ترمیپردازیم ومیدانیم خودرو با کیفیتی دریافت میکنیم.

برعکس کارخانه ی X نامی که به سختی میتوان به آن اعتماد کرد.این اعتماد برمبنای رفتار گذشته آن سازمان و رفتار گذشته آن فرد ایجاد میشود.

 آموزش اصول و فنون مذاکره

آموزش اصول و فنون مذاکره

شرکتی که سال ها مطمئن فعالیت کرده است ،اعتماد سازی کرده است،

برند سازی کرده است و باعث ایجاد وضعیتی میشود که افراد به شما راحت تر به شما اعتماد کنند و زمینه های مذاکراتی ساده تری خواهید داشت

وحداکثر منافع برای شما بدست خواهد آمد،چرا؟چون زمینه وجود اعتماد را قبل از ورود به مذاکره فراهم کرده اید .

دومین موضوع از بحث اصول مذاکره،ادامه دار بودن رابطه است که :

دومین موضوع دربحث ارتباط ازعناصر پایه آموزش اصول و فنون مذاکره ، ادامه دار بودن رابطه است .

اگر ما شرایطی را فراهم کنیم که افراد مجددا به ما مراجعه کنند ومجددا از کالا وخدمات ما استفاده کنند،در ارتباط مجددشان افراد خیلی راحت تر با ما مذاکره میکنند.

فردی که کالا و خدمات ما را استفاده کرده است اعتمادش جلب شده است و در ارتباط بعدی راحت تر با ما فعالیت میکند ، راحت تر از ما خرید میکند ، راحت تر به ما پرداخت میکند .

مثال میزنم:تصور کنید کسی که یک فرد میخواهد به فرد دیگری یک قطعه زمین بفروشد،این دو فرد درچه وضعیتی با هم قرار دارند؟

احتمالا این دو فرد همدیگر را نمیشناسند، پس شرایط اعتماد در آنها بصورت جدی درسطح پایینی قرار دارد واحتمال اینکه یک فرد از فرد دیگری بخواهد که در طول زندگی باردیگر،یک قطعه زمین بخرد احتمال بسیار پایینی است. پس این دو نفر،شناخت کافی نسبت به یکدیگر ندارند.خوب چه باید کرد ؟

 آموزش اصول و فنون مذاکره

آموزش اصول و فنون مذاکره

دقیقا دلیل ایجاد کسب و کاری به اسم بنگاه معاملات املاک این است .که افراد باهم شناخت پیدا کنند وبتوانند راحت تر به هم اعتماد کنند.پس افرادی که دراین زمینه فعالیت دارند،مهمترین وظیفه آن ها ایجاد اعتماد وپایدارکردن روابط بین دونفراست.

اعتماد و حفظ رابطه در اصول وفنون مذاکره :

تصورکنید که در بازار،عرف است که مبلغ مواد اولیه درکسب وکارخاص شما 6 ماه بعد از تحویل تسفیه میشود.

شما میخواهید تماس بگیرید با تامین کننده مواد اولیه تان وبه شما میگوید اگرامکان دارد این بار بعد از 3 ماه با من تسفیه حساب کن.

قاعدتا شما این شرایط را دارید که از این تامین کننده مواداولیه ، به تامین کننده مواداولیه دیگری سوییچ بکنید ولی این کار را انجام نمیدهید چرا ؟

چون اعتماد بوجود آمده و میدانید که این فرد مواد اولیه را با کیفیت مورد نیاز شما به شما تحویل میدهد پس حاضراید که این بار 3 ماه زودتر با او تسفیه کنید چرا ؟

 آموزش اصول و فنون مذاکره

به دنبال حفظ رابطه به وجود آمده هستید،این همان کاری است که شما باید درکسب و کارتان انجام دهید .

چهار روش برای افزایش فروش
کلیک کنید

شرایطی را به وجودبیاوریدکه باشناخت،اعتماد وامید به تکراراین رابطه، افراد به راحتی با شما ارتباط برقرار کنند .

شما وظیفه بسیار مهمی برعهده دارید که بتوانید اصول و فنون مذاکره را بر اساس مذاکرات نرم ایجاد کنید.در مذاکرات نرم منافع بسیار زیادی وجود دارد چه به لحاظ زمانی یا چه به لحاظ ریالی. درهر دو صورت منافع شما را بصورت جدی افزایش میدهد.

سومین بحث ازعناصر پایه ای آموزش اصول و فنون مذاکره :

قسمت بعدی مطلب،در بحث آموزش اصول وفنون مذاکره،قدرت در مذاکره است و یا به قول مذاکره کنندگان حرفه ای که میگویند کت تن کیست ؟

انگشتر دست کیست ؟ درهرمذاکره ای یکی ازطرفین مذاکره احتمالا دارای جایگاه بالاتری است. جایگاه بالاتر در مذاکره یعنی اینکه شما راحت تر در آن جایگاه میتوانید منافع بدست بیاورید .

منافع شما راحت ترتضمین میشود و راحت تر تامین میشود قاعدتا مسایل مختلفی در قدرت برای مذاکره وجود دارد ولی یک بحث اساسی زمینه ی سایر موضوعات قدرت درمذاکره است که یک کلمه هم بیشتر نیست.آن کلمه ” اطلاعات ” است.

اطلاعات ، تکتنیک های مذاکره ، روش های مذاکره ، وضعیت بازار ، وضعیت خود شما ، وضعیت رقبای شما ، دانش فنی ، دانش مربوط به تحلیل روند های بازار تمام اینها را که در کنارهم قرار بدهیم، فردی دارای قدرت است که بیشترین تسلط ، اطلاعات و دانش را نسبت به وضعیت اصول وفنون مذاکره دارد.

عامل موفقیت در بحث آموزش اصول و فنون مذاکره چیست؟

اطلاعات تعیین کننده موفقیت و قدرت در مذاکره است ، یک فرمول سه خطی بگویم ببینید دوستان، یکی از مهمترین مسایل موفقیت تجاری این هست که شما بتوانید درکسب وکارخودتان نسبت به مشتریان وهمکاران در قدرت قرارگرفته باشید .

قاعدتا وقتی میگوییم قدرت منظورمان زور و بازو نیست .قدرت یعنی اینکه شما تعیین کننده باشید،به چه قیمتی ؟ چه شرایطی؟ موفقیت در آنجایی نهفته است که ما بتوانیم نیاز را به درستی شناسایی کنیم و نیازهایی که در بازار به خوبی به آنها پاسخ داده نشده و یا اصلا دیده نشده است را بتوانیم برای آن ها پاسخی فراهم کنیم.

اگر میخواهید موفق بشوید  بایدازدید یک مشتری نگاه کنید :

باید پاسخ های صادقانه بدهید به خودتان. پاسخ صادقانه بدهید چرا باید شما انتخاب بشوید ؟

در بازاری که فعالیت میکنید ویژگی منحصر به فرد بودن شما چیست؟ چرا مشتری باید از بین رقبایی که رنگ به رنگ دراین خیابان صف کشیدند چرا باید شما را انتخاب کنند؟

کدام مزیت رقابتی را جهت قدرت بخشیدن به توانایی مذاکراتی و فروش خودتان انتخاب کردید؟قیمت؟پس هیچ کسی نباید ارزان ترازشما بدهد با آن میزان کیفیت شما.

کیفیت و بحث رقابتی آن:

اگر شما مزیت رقابتی را کیفیت انتخاب کردید، کیفیت شما باید بالاترین کیفیت ممکن باشد.هرکدام ازاین ها را که میگوییم بستگی دارد کدام گروه اجتماعی را ما نشانه گرفتیم .

شما تصورکنید دهک اول اجتماع را انتخاب کردید که شاید قیمت برایشان زیاد مهم نیست و صرفا به کیفیت میپردازند.

ولی هنگامیکه می آییم سراغ دهک های 5 و 6، اگر شما مزیت رقابتی مد نظرتان،کیفیت است نمیتوانید به قیمت بی تفاوت باشید چون انتخاب نخواهید شد.

چون توان مالی آن گروه محدود است ،پس در این مرحله ،مزیت رقابتی بسته ی متعادلی از قیمت وکیفیت است که منحصر به فرد است.

مدرس و نویسنده:استاد امیراردلان ابوالفتحی

ادامه این بحث در فصل دوم مقدمه ای از قدرت در اصول وفنون مذاکره راخواهیم گفت و وارد به تکنیکهای مذاکراتی  میشویم.

در فصل دوم با ما همراه باشید .

 ”مشاهده مقالات بیشتر….. ” 

آموزش اصول وفنون مذاکره در بازاریابی (فصل دوم)

توصیه‌های وارن بافت برای موفقیت مالی

زبان بدن چیست؟

⭐️به این مقاله چند امتیاز میدهید؟
[ 1 امتیاز از مجموع: 5]
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *