زبان بدن چیست؟

زبان بدن هر علامت یا نشانه ای است که افراد با استفاده از حرکات بدن وچهره ی خود برای رساندن مفهوم کلامشان ایجاد می کنند.Body language یا زبان بدن می تواند  از عمد یا تمرکز(انتخاب شده) و گاه ناشناخته و غیر عمد (انتخاب نشده) باشد.زبان بدن می تواند ساختارمند(طبق قانون خاص) یا غیر ساختاری باشد.به طورکلی حرکات بدن و چهره در شکل دادن و تاثیر ارتباط کلامی نقش موثر دارد.هیچ توصیه مشخص وثابتی برای چگونگی استفاده از زبان بدن وجو ندارد ،زبان بدن بسته به شرایط و فرد مقابل گفتگو به شکل های گوناگونی می تواند ایجاد یا برداشت شود.برای مثال زبان بدن  شما در مقابل رئیس و استاد متفاوت است با دوستان یا خانواده…

مقدمه (زبان بدن چیست؟)

بر اساس یافته های دانشمندان علوم رفتاری تنها حدود 26 تا 16 درصد از ارتباطاتما به صورت کلامی و حدود 06 تا 76 درصد آن به صورت غیر کلامی یعنی بااستفاده از حالت های سر و دست و چشم و پا و ابرو و غیره صورت می گیرد. ازآنجایی که زبان کلامی تحت کنترل بخش هوشیار مغز انسان قرار دارد ما می توانیمآگاهانه کلماتی را بر زبان جاری کنیم که با احساسات و نیات واقعی ما همخوانینداشته باشند و در نتیجه نیت واقعی خود را پنهان و آن را به گونه ای دیگر جلوهدهیم. اما زبان بدن توسط بخش نا هوشیار مغز کنترل می شود و ما کنترل چندانی برآن نداریم و ازاین رو باز تاب دهنده احساسات واقعی و درونی ماست.

چارچوبی برای فهم-1

سالهای پایانی قرن بیستم شاهد ظهور نوع جدیدی از دانشمندان اجتماعی یعنی متخصصین رفتارهای غیر کلامی بود . همانگونه که برخی افراد از تماشای پرندگان و مشاهده رفتار آنها لذت می برند ، این دانشمندان افراد را در فعالیت های اجتماعی،کنار دریا، تماشای تلویزیون، اداره، یا هر جایی زیر نظر داشته و از تماشای نشانه های غیر کلامی افراد لذت می برند. یک متخصص رفتارهای غیر کلامی مثل یک دانشجوی علوم رفتاری است که می خواهد درباره اعمال همنوعان خود و سرانجام رفتارهای خود و چگونگی بهبود رابطه اش با دیگران چیزهایی بیاموزد  .شگفت انگیز است که در طی میلیون ها سال زندگی بشر جنبه های غیر کلامی ارتباطات او فقط از دهه 1706 میلادی به طور جدی مورد مطالعه قرار گرفته و عامه مردم از وجود آنها زمانی آگاه شدند که جولیوس فست ( Julius Fast ) کتابی درباره زبان بدن منتشر کرد .

چارچوبی برای فهم-2

بیشتر محققین توافق نظر دارند که کانال کلامی اساساً برای انتقال اطلاعات به کارمی رود ، در حالیکه کانال غیر کلامی برای تبادل نگرش های بین فردی ، و در
برخی موارد به عنوان جایگزینی برای پیام های کلامی استفاده می شود .

ادراک گری ، بصیرت ، حدس زدن-1

از نظر فنی هنگامی که ما شخصی را ادراک گر یا دارای بصیرت می نامیم که توانایی او را در خواندن و تشخیص نشانه های غیر کلامی و مقایسه آنها با نشانه های
کلامیباور داریم.

ادراک گری ، بصیرت ، حدس زدن-2

هنگامی که می گوییم من حدس می زنم یا احساس می کنم که فلان شخص دروغ می گوید ، در واقع منظورمان این است که زبان گفتاری او با زبان بدن همخوانی ندارد .

اهمیت body language

زبان بدن نقش مهمی در برقراری ارتباط افراد دارد به طور کلی همه  ما یکسری رفتار های غیر کلامی مشخصی داریم که می توانیم آن ها رابا کنترل دستی و مشاهده ی فعال تر بهبود ببخشیم .زبان بدن در ارتقا دادن سیستم ارتباطی تان بسیار موثر است نکته ی جالب این است که هیچکس آن را به ما یاد نداده است اما از بدو کودکی تا هم اکنون به طور غریزی از آن استفاده می کنیم، با همه ی این ها به نظر می رسد که برخی از افراد در ایجاد ارتباط بهتر ازدیگران هستند این افراد  احتمالاً از آگاهی اجتماعی خاصی برخوردارند و طوری رفتار می کنند که انگار حواس اضافی نسبت به بقیه دارند که به آن ها اجازه می دهد درک کنند و در نتیجه واکنش خود را نشان دهند.

ُ

زبان بدن

چگونه زبان بدن خود را تقویت کنیم؟

برای تمرین زبان بدن می توانید ابتدا مقابل آینه تمرین کنید،شاید این کار کمی خنده دار به نظر برسد! اما حداقل کسی جز خودتان شما را نگاه نمی کند.

راهکار دوم این است که چشمانتان را ببندید و خود را در حالتی تصور کنید که می خواهید آرام ،مصمم،بیخیال یا در هرحالت دیگر به نظر برسید.

۱۲نکته برای بهبود زبان بدن

  • دست به سینه نایستید
  • ارتباط چشمی برقرار کنید، اما خیره نشوید
  • آزادانه بایستید یا بنشینید
  • به شانه‌های خود استراحت دهید
  • در هنگام گوش دادن به صحبت‌های دیگران سر تکان دهید

اما زیاده‌روی نکنید تا مصنوعی به نظر نرسید.

  • مایل شدن به سمت جلو یا عقب؟
  • اگر می‌خواهید نشان دهید به حرف‌های کسی علاقه‌مندید، کمی به سمت او خم شوید. اگر می‌خواهید نشان دهید که اعتماد به نفس زیادی دارید، به پشت تکیه دهید. اما تعادل خود را حفظ کنید تا نیازمند یا مغرور به نظر نرسید.
  • لبخند بزنید و بخندید
  • صورت‌تان را لمس نکنید

این کار عصبی و مضطرب نشانتان می‌دهد و حواس طرف مقابل را پرت می‌کند.

  • سرتان را بالا بگیرید
  • کمی آرام‌تر باشید

این مورد شامل خیلی از کارها می‌شود. آهسته‌تر راه رفتن نه تنها شما را آرام‌تر و با اعتماد به نفس بیشتر نشان می‌دهد، بلکه از استرستان نیز خواهد کاست. اگر کسی صدایتان زد، به جای اینکه گردنتان را به طرف او بچرخانید،‌ به آرامی به سوی او بازگردید.

  • از دستانتان بهتر استفاده کنید

به جای تکان دادن‌های بی‌هدف دستانتان، از آن‌ها برای انتقال بهتر حرف‌هایی که می‌زنید، استفاده کنید. دستانتان را برای توضیح یا تاکید به چیزی به کار بگیرید. اما فراموش نکنید که اگر بیش از حد دستانتان را تکان دهید، حواس طرف مقابل را پرت خواهید کرد.

 

  • خیلی به طرف مقابل نزدیک نشوید.

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *