مقالات رویدادها قوانین و مقررات ثبت شکایات

موسسه آموزش عالی آزاد امین

دارای مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

بانک مقالات موسسه آموزش عالی امین

نویسنده : ناشناس
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۲۳ تعداد بازدید : 11 بار گروه آموزشی مدیریت فاقد فایل

چگونه امنیت شغلی خود را تضمین کنیم؟

 

✍️ مشاور عزیز، بیست سال برای یک اداره دولتی کار می‌کردم.

▪️سپس به دلیل تغییراتی که در ساختار سازمان ایجاد شد، از کار بیکار شدم.

▪️اصلا فکرش را هم نمی‌کردم شغلم را از دست بدهم.

▪️گیج و سردرگم شده بودم، ۶ ماه بیکار بودم تا اینکه یک شغل جدید در یک شرکت خصوصی پیدا کردم و دو سال آنجا کار کردم    ️صاحب شرکت بازنشسته شد و پسرش شرکت را فروخت و من دوباره بیکار شدم و حالا دنبال کار می‌گردم.

▪️بیش از هر چیزی به دنبال ثبات شغلی هستم.

▪️چطور می‌توانم شغلی پیدا کنم که حداکثر امنیت شغلی را داشته باشد؟

▫️پاسخ:

✍️ دوست عزیز، اگر می‌توانستم کارفرمایی پیدا کنم که تو را استخدام کند و برای ۲۵ یا ۳۰ سال، اشتغال تو را تضمین کند، حتما  تو را به آنها معرفی می‌کردم، اما چنین کارفرمایی دیگر وجود ندارد.

▪️این تجربه تلخ به تو آموخت که مشاغل دولتی، دیگر مثل سابق امنیت شغلی کارکنان را تضمین نمی‌کنند و از این نظر هیچ فرقی با مشاغل بخش خصوصی ندارند.

▪️مهم‌تر از همه، امنیت شغلی معیار  مناسبی برای انتخاب یک شغل نیست.

▪️اگر شغلی را صرفا به خاطر احساس امنیت شغلی انتخاب کنی، ریسک کرده‌ای.

▪️مشاغلی که بیشترین میزان امنیت شغلی را ارائه می‌کنند، اغلب قادر نیستند ما را برای مواجهه با حقیقت هزاره سوم آماده کنند؛ اینکه «همه ما کارآفرین هستیم.»

▪️باید با بازار آشنا شویم، ارزش خودمان را بشناسیم و بدانیم در حل چه مسائلی تبحر داریم و اینها مهارت‌هایی هستند که در مشاغل «امن» سنتی به آنها نیازی نیست.

▫️راز امنیت شغلی در سال ۲۰۱۸ و سال‌های پیش رو این است که این نکته را به یاد داشته باشیم که ما امنیت شغلی‌مان را خودمان ایجاد می‌کنیم.

▫️این روزها هیچ کارفرمایی نمی‌تواند امنیت شغلی ما را تا پایان عمر تضمین کند، به همین منظور، باید این مهارت‌ها را کسب کنیم:

 

۱ - نباید به خودت به عنوان مجموعه‌ای از مدارک تحصیلی و آموزشی یا سال‌ها تجربه نگاه کنی.

▫️درست مثل هر متخصصی (وکیل، لوله‌کش یا نماینده بیمه)، تو نیز باید بدانی که در حل چه مشکلاتی مهارت داری و این مشکلات را به خوبی بشناسی.

▫️باید  بدانی حل یک مشکل چقدر برای مشتریانت هزینه دارد، چگونه ایجاد شده و چطور رفع می‌شود.

▫️شاید تخصص تو رسیدگی به شکایات مشتریان باشد یا اصلاح فرآیندهای دست و پاگیر یا زیرساخت‌ها.

▫️این درد هر چه باشد، باید اسمش را بدانی و دوای آن را نیز در دست داشته باشی.

 

۲ - باید همواره در جریان تحولات بازار باشی تا ببینی مشکلی که در حل آن مهارت داری، چگونه در گذر زمان دستخوش تغییر می‌شود.

▫️اگر خودت را محدود به دیوارهای دفتر کارت کنی، از رویدادها و تحولات بازار استعدادها  بی‌خبر خواهی ماند.

▫️در این صورت به سختی می‌توانی به مشکلات اشراف داشته باشی، ریشه‌هایشان را شناسایی کنی و راه حل ارائه کنی.

▫️این مزیتی است که فقط کارآفرینان و کارکنان قراردادی از آن بهره‌مندند.

▫️آنها بر خلاف کارکنان ثابت، همواره با بازار استعدادها در تعامل هستند، دائم در حال مذاکره‌اند، درباره مشکلات و راه حل‌ها گمانه‌زنی می‌کنند و با مشتریان و مشکلات واقعی سر و کار دارند.

▫️آنها به‌راحتی و به سرعت با تغییرات همگام می‌شوند و همه ما باید این مهارت را یاد بگیریم.

 

۳ - باید ارزش خودت را بدانی.

اینکه بگویی «آخرین حقوقی که گرفتم، ۷۰ هزار دلار بود» کافی نیست.

▫️این اطلاعات به درد کسی که می‌خواهد تو را استخدام کند نمی‌خورد.

▫️ممکن است بگوید: «چه عالی، اما حقوق پیشنهادی ما ۶۰ هزار دلار است.»

▫️آیا می‌توانی  به آنها توضیح دهی که وجود تو در سازمان، چگونه باعث افزایش درآمد یا کاهش هزینه‌هایشان می‌شود؟

▫️آیا می‌توانی برای حقوق پیشنهادی‌ات یک دلیل قانع‌کننده بیاوری؟

 

۴ - حتی اگر شاغل هستید و از شغلتان راضی هستید، باید بازار استعدادها را زیر نظر داشته باشید و ببینید آیا به خدمات شما نیاز هست یا نه.

▫️مبادا در این مسیر حرفه‌ای خوابتان ببرد، بیشتر مردم در یک خواب طولانی به سر می‌برند و وقتی بیدار می‌شوند که کار  از کار گذشته و اخراج شده‌اند.

▫️هوشیار باشید و آگهی‌های استخدام را همیشه مرور کنید، حتی وقتی مشغول کار هستید.

۵ - باید مهارت‌هایتان را به‌روزرسانی کنید.

ممکن است برای سازمانی کار کنید که از زمانه عقب باشد یا با تکنولوژی‌های روز بیگانه باشد.

▫️شاید این سیستم جوابگوی نیازهای آنها باشد، اما برای شما این‌طور نیست.

▫️فرقی نمی‌کند که پیشرفت شما برای کارفرما مهم است یا نیست.

▫️برای آنکه قابل عرضه به بازار باشید، باید مهارت‌هایتان را به روز کنید.

 

۶ - ارتباطاتت را حفظ کنید و گسترش بدهید.

 

بسیاری از مردم وقتی شغل دارند، به ارتباطات اهمیت نمی‌دهند و فقط وقتی به دنبال برقراری ارتباط هستند که شغل خود را از دست داده باشند.

▫️این یک اشتباه بزرگ است؛ اگر تا به حال ارتباطاتتان محدود بوده، سعی کنید هر هفته یک دیدار رو در رو با یک دوست جدید یا قدیمی داشته باشید یا در یک رویداد شرکت کنید.

▫️عادت کنید با افراد جدید صحبت کنید.

 

۷ - مهارتی را فرا بگیرید که کمتر کسی آن را بلد است، مثلا متخصص نرم‌افزارهای آموزشی یا تبدیل مجلات چاپی به آنلاین.

▫️صرف نظر از اینکه چه کارهایی را به خوبی انجام می‌دهید، باید در زمینه ای خاص تخصص داشته باشید تا ارزش واقعی خود را نشان دهید.

 

۸ - از آنجا که مشکل را می‌شناسید و ارزش خود را می‌دانید، می‌توانید همزمان که به دنبال کار می‌گردید یا حتی وقتی شاغل هستید، به صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت مشاوره ارائه دهید.

▫️این روزها همه ما، چه بدانیم چه ندانیم، مشاوریم.

▫️خودتان را مثل یک کالا برندسازی کنید، هیچ چیزی به اندازه برندسازی نمی‌تواند عرضه‌پذیری شما را افزایش دهد.

۹ - همزمان که به مهارت‌هایتان افزوده می‌شود، به‌عنوان یک شخص حرفه‌ای شناخته خواهید شد.

 

▫️کسانی که شما را می‌شناسند پروژه‌هایشان را به شما خواهند سپرد.

▫️می‌توانید شغل‌های قراردادی یا تمام‌وقت پیدا کنید و به مرور میان گروه بزرگی از افراد که حتی آنها را نمی‌شناسید، وجهه و اعتبار پیدا می‌کنید.

▫️ارتباطات به شما کمک می‌کند که همیشه شغل داشته باشید و به لطف انجام پروژه‌ها آنقدر پول دارید که اگر چند ماه بیکار شدید، نگران مخارجتان نباشید.

 

۱۰ - نهایتا به نقطه‌ای خواهی رسید که به راحتی و بدون استرس، یک ماه به خودتان مرخصی بدهید.

 

▫️البته اگر به دنبال شرکتی باشید که تا زمان بازنشستگی برایشان کار کنید، هرگز به این نقطه نخواهی رسید.

▫️به دنبال امنیت در یک شغل یا سازمان نباشید، امنیت را خودتان ایجاد کنید تا کسی نتواند آن را از شما بگیرد.

 

نویسنده: Liz Ryan

منبع: Forbes