مقالات رویدادها قوانین و مقررات ثبت شکایات

موسسه آموزش عالی آزاد امین

دارای مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

بانک مقالات موسسه آموزش عالی امین

نویسنده : ناشناس
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۲۶ تعداد بازدید : 5 بار گروه آموزشی مدیریت فاقد فایل

بازاریابی چیست؟

 

کلمه بازاریابی به قدری وارد زندگی روزانه ما شده است که شاید دیگر پرسیدن این سوال که "بازاریابی چیست؟" کار غیرضروری به نظر رسد.

اما اگر کمی در موضوع دقیق شویم، می‌بینیم که ارائه تعریفی دقیق از مفهوم بازاریابی کار چندان راحتی نیست.

چگونه می‌توانیم بگوییم که کدام فعالیت‌های یک کسب و کار، بازاریابی محسوب می‌شوند و کدام فعالیت‌ها نمی‌شوند؟

متاسفانه، در حال حاضر تصور بسیاری از شرکت‌های ایرانی این است که بازاریابی صرفاً یک معادل برای کلمه تبلیغات بوده و چیزی بیش از آن نیست، اما می‌دانیم که بازاریابی مبحثی بسیار گسترده‌تر از تبلیغات است.

با کمی گشت و گذار در اینترنت صدها تعریف مختلف برای بازاریابی پیدا خواهیم کرد، که در اینجا به تعدادی از مهمترینهای آن اشاره خواهیم کرد.

تعریف اتحادیه بازاریابی آمریکا

بازاریابی آن فعالیت، و همچنین مجموعۀ موسسه‌ها و فرآیند‌هایی است که در راستای ساخت، انتقال، رساندن و تبادل آن پیشنهادهایی انجام شوند که برای مشتری، ارباب رجوع، همکاران و در کل، جامعه، ارزشمند باشند.

تعریف اتحادیه بازاریابی آمریکا (American Marketing Association یا AMA) نتیجه سال‌ها بحث است و تعجبی هم ندارد که یک نگاه جامع، ولی دقیق به بازاریابی را ارائه می‌دهد.

این تعریف تمام بخش‌های بازاریابی، از جمله توسعه محصول، روابط عمومی، قیمت‌گذاری و دیگر جوانب استراتژیک بازاریابی را در بر می‌گیرد.

تعریف بازاریابی از نگاه رجیس مک کِنا

بازاریابی همه‌چیز است.

قبل از اینکه راجع به حرف رجیس مک‌کنا حرف بزنیم، بگذارید خود او را بهتر بشناسیم.

او همان بازاریابی است که اکثر روش‌های مارکتینگ با تکنولوژی را به جهان معرفی کرده و با شرکت‌های بزرگی همچون اپل، مایکروسافت، اینتل و ... در زمینه بازاریابی همکاری داشته است.

تاثیر کارهای مک‌کنا باعث شده در جهان تجارت از او به عنوان بازاریاب اسطوره‌ای (و بسیاری القاب دیگر) یاد شود.

پس اینکه استیو جابز خودش مستقیماً از او درخواست کرده که در بازاریابی اولین کامپیوتر شرکت اپل کمکشان کند، نباید باعث تعجب شما شود.

تعریف مک‌کنا از بازاریابی با شهرتش همخوانی دارد.

تعریفی جسورانه که به ما می‌گوید هر کاری که می‌کنیم بخشی ازبازاریابی ماست.

این یعنی بازاریابی به تحقیق، طراحی محصول، قیمت‌گذاری و تبلیغات محدود نمی‌شود و کوچکترین مسائل کاری از جمله نحوه پاسخ دادن به تلفن و سرعت ما در حل مشکلات را شامل می‌شود.

بله! تمام این موارد در نگاه مشتری به شرکت ما تاثیر خواهند داشت.

 بازاریابی نگاه مشتری به تجارت

بازاریابی نه تنها مبحثی بسیار گسترده‌تر از فروش است، که اصلاً به یک فعالیت مشخص محدود نمی‌شود و تمام بخش‌های یک تجارت را در بر می‌گیرد.

بازاریابی، کلیّت یک تجارت است که بر طبق نتیجۀ نهایی و از نگاه مشتری دیده می‌شود.

بنابراین توجه و قبول مسئولیت بازاریابی باید توسط تمام بخش‌های یک سازمان انجام شود.

پیتر دراکر

پیتر دراکر یکی از تاثیرگذارترین افراد در شکل‌دهی اصول و اساس تجارت مدرن است.

همانطور که دیدید، این متخصص تجارت و بازاریابی نیز این ایده را ترویج می‌دهد که بازاریابی همه‌چیز است.

البته او توضیحی کامل‌تر در این زمینه به ما ارائه می‌دهد و به ما می‌گوید که بازاریابی با فروش فرق می‌کند.

در همین راستا، بد نیست ببینیم او در مورد هدف بازاریابی به ما چه می‌گوید:

هدف بازاریابی این است که مشتری را به خوبی بشناسد و بفهمد، تا به این ترتیب بتواند محصولات و خدماتی را ارائه دهد که برای او مناسب باشند و خود به خود فروش بروند.

حتما بخوانید: تمام آنچه باید در رابطه با بازاریابی ویروسی بدانید!

بازاریابی قرار است واکنشی در مشتری برانگیزد.

منظور از بازاریابی، آن پیام‌ها و فعالیت‌هایی است که باعث به وجود آمدن پیام‌ها یا فعالیت‌های دیگری می‌شوند.

جی بائر

جی بائر یک مشاور مطرح بازاریابی است که شرکت بازاریابی Convince & Convert (متقاعد و تبدیل کن) را تاسیس کرده و کتابی پر فروش در زمینه بازاریابی به چاپ رسانده است.

بد نیست بدانید که وبلاگ او به عنوان یکی از پربازدیدترین منابع مرتبط با بازاریابی شناخته شده است.

توضیح او از مفهوم بازاریابی، در عین سادگی، حرف زیادی برای گفتن دارد.

کار بازاریابی فقط فروش محصول نیست و باید کاری کند که مشتریان پیام کسب و کار ما را منتقل کنند.

تعریف بازاریابی از یک نگاه آکادمیک

بازاریابی یک فرآیند اجتماعی است که به وسیله آن افراد و گروه‌ها، چیزی که می‌خواهند و نیاز دارند را با تولید و مبادله محصولات و ارزش با دیگران، بدست می‌آورند.

فیلیپ کاتلر

فیلیپ کاتلر یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های بازاریابی در جهان است و بیش از ۵۵ کتاب در این زمینه به چاپ رسانده است.

یکی از کتاب‌‎های او به نام "مدیریت بازاریابی: تحلیل، برنامه‌ریزی و کنترل" به عنوان محبوب‌ترین کتاب درسی برای کلاس‌های رشته تجارت شناخته شده است.

بنابراین کاملاً طبیعی است که نگاه او به بازاریابی هم یک نگاه سنتی و دانشگاهی باشد، دقیق و سرد.

استفاده از عبارت "فرآیند اجتماعی" در این تعریف، کمی توجه را از بخش تجاری دور می‌کند و کلمه "افراد" شاید چندان جایگزین مناسبی برای "مشتریان" نباشد.

جی کانرد لوینسون

 بازاریابی چیست و پدر بازاریابی چریکی 

بازاریابی هر نوع تعاملی است که تجارت شما، با هر کسی داشته باشد، که بخشی از تجارت شما نیست.

بازاریابی همچنین حقیقتی است که جذاب شده است.

بازاریابی این هنر است که طرز فکر مردم را عوض کنید.

بازاریابی فرصتی برای شماست تا از کسب و کار خود سود کنید، شانس این است که با دیگر تجارت‌ها در جامعه یا صنعت خود تعامل داشته باشید و فرآیندی برای ساخت روابط طولانی‌مدت است.

جی کانرد لوینسون شاید معرف حضور شما باشد، او همان کسی است که علیه روش‌های سنتی بازاریابی قیام کرد و شیوه مدرن بازاریابی به اسم گوریلا مارکتینگ یا بازاریابی چریکی را به جهان معرفی نمود.

آنچه خواندید، بخشی از یک سخنرانی پر شور توسط این بازاریاب خلاق است که در آن نقش متقاعدسازی در بازاریابی کاملاً برجسته شده است.

بازاریابی، راهی برای کسب اعتماد

بازاریابی یعنی کسی را که نیاز به دانستن دارد، به خود علاقه‌مند کرده و اعتماد او را بدست آورید.

جان جانتش

جان جانتش یک متخصص بازاریابی است که به خاطر معرفی روش بازاریابی چسب پهن یا داکت تیپ مارکتینگ (Duct Tape Marketing) معروف شد.

تخصص او کمک به کسب و کارهای کوچک برای رشد است.

تعریف جانتش از بازاریابی، دقیقاً همچون تعریف لوینسون، روی بحث متقاعدسازی مخاطب تاکید بسیاری دارد، اما نگاه او، یک نگاه بسیار شخصی‌تر است و بحث جلب اعتماد مشتری را نیز پوشش می‌دهد.

تعریف مارکتینگ از نگاه یک موسسهبین‌المللی

بازاریابی یعنی:

"فرآیند مدیریتی که مسئول شناسایی، پیش‌بینی و برآورده کردن خواسته‌های مشتریان به روشی سودآور است."

موسسۀ بازاریابی چارترد (Chartered Institution of Marketing) یا به اختصار CIM، بزرگترین مرکز جهانی در زمینه بازاریابی است که در انگلستان فعالیت می‌کند.

برای آنکه بفهمید چقدر بزرگ است، باید بدانید که این موسسه بیش از ۳۵ هزار عضو و دانشجو از سراسر جهان دارد.

تعریف CIM از بازاریابی یک تعریف دقیق و جامع است که به این موضوع اشاره دارد که کار بازاریابی، برطرف کردن نیازهای مشتریان است.

فقط نباید فراموش کرد که این رفع نیاز باید به طریقی باشد که پول وارد شرکت شود.

تعریف مارکتینگ از نگاه باهوش‌ترین مرد دنیا

بازاریابی یعنی تجربه‌ای وسوسه‌ انگیز بسازید و بوسیله آن، ارتباط شخصی با آدم‌ها برقرار کنید و میل به اشتراک گذاری با دیگران را در آنها به وجود آورید.

ساول کلت، متخصص بازاریابی دیجیتال و دهان به دهان است. او در وبلاگش، خود را به عنوان "باهوش‌ترین مرد جهان" معرفی می‌کند.

اما اگر از خودمحوری ساول بگذریم، تعریف او جای بحث دارد.

درست است که این تعریف کمی محدود است، اما از تعریف‌های مورد علاقۀ من از مارکتینگ است. چرا؟

به خاطر تاکید آن بر ارائه تجربه کاربری عالی و انسانی، ایجاد محتوای ارزشمند و بازاریابی دهان به دهان.

بازاریابی، داستانی است که برند شما نقل می‌کند.

بازاریابی هر چیزی است که بسازید یا به اشتراک بگذارید، و داستان شما را نقل کند.

آن هَندلی یکی از آن زنانی است که توانسته در جهان بازاریابی برای خود اسم و رسمی به هم بزند.

او در زمینه بازاریابی محتوا فعالیت دارد و یک کتاب پر فروش در این زمینه هم به چاپ رسانده است.

دلیل من برای اینکه تعریف او را در این لیست آوردم، تاکیدی بود که بر تولید محتوا و روایت داستان یک برند دارد

بازاریابی یعنی مشتریان وفادار و فروش موفق

بازاریابی محصولاتی هستند که باز نمی‌گردند و مشتریانی هستند که باز می‌گردند.

شاید که استیو داوسون - مدیر یک شرکت بازاریابی آمریکایی - به اندازۀ افراد قبلی این لیست مطرح نباشد.

اما این موضوع نباید باعث شود که حداقل کمی به تعریف او از بازاریابی و تاکید آن بر ایجاد مشتریان وفادار و یک رابطه طولانی‌مدت، با ارائه خدمات  عالی، فکر نکنیم.

تعریف بازاریابی از نگاهی نیمه سرمایه‌داری

بازاریابی یعنی به مشتریان خود کمک کنید تا بفهمند که چقدر به چیزی نیاز دارند که هیچوقت نمی‌دانستند به آن نیاز دارند.

دورِن موران هم همچون نفر قبلی که معرفی کردیم، اسم و رسمی از خود ندارد و در حال حاضر، به عنوان مدیر ارشد بخش تنظیم استراتژی دیجیتال در یک شرکت بازاریابی کار می‌کند.

با این حال، او هم یک تعریف جالب از بازاریابی به ما ارائه می‌دهد.

بسیاری از بازاریابان بر این عقیده‌اند که کار ما ایجاد حس نیاز در بازار است.

خانم موران نیز بر این موضوع تاکید می‌کند، اما همزمان به ما می‌گوید که باید چیزی ارزشمند به مشتری ارائه بدهیم.

تعریف خانم موران می تواند، پل ارتباطی خوبی بین بازاریابی اصولی و نظام سرمایه‌داری باشد.

بازاریابی، آموزش درست به مخاطب

وقتی که محصول خوبی ارائه می‌دهید، آن وقت بازاریابی به آموزش ختم می‌شود.

اینکه ما به صورتی موثر در مورد یک محصول خوب به مردم آموزش دهیم، باعث به وجود آمدن انگیزه‌ای خواهد شد، که برای حرکت آنها لازم است.

جفری هارمون کسی بود که شرکت اورابراش را ظرف مدت یک سال در جهان مطرح کرد.

وقتی آنچه ارائه می‌دهیم ارزشمند باشد، پس کافی است آن را به درستی به مخاطبان خود معرفی کرده و با آموزش درست، به آنها کمک کنیم تا با ترس‌های خود در مورد آن روبرو شوند.

یک بازاریابی اصولی، سالم و موفق! اینطور نیست؟

مارکتینگ راهی است برای بهتر بودن از رقبا

بازاریابی یعنی شناسایی خواسته و تقاضای مشتری، و ارائه آن به روشی بهینه‌تر و موثرتر از رقبا.

پاول کالاویس یکی از متخصصان بازاریابی در شرکت Sterling Park Group است.

آنچه تعریف او از بازاریابی را از دیگر افراد این لیست متمایز می‌کند، تمرکز او بر بحث رقبا و نقش آنها در  بازاریابی یک تجارت است.

بازاریابی رابطه‌ای طولانی‌ مدت با مشتری

بازاریابی تعاملی طولانی‌مدت با مشتریان است.

در این تعامل، شما باید به مشتری آموزش بدهید، اطلاعات بدهید و به تدریج یک رابطه با او برقرار کنید.

این "به تدریج" مهم است، چون فقط در گذر زمان است که می‌توان پایه‌های اعتماد را ساخت.

با اعتماد، یک جامعۀ طبیعی حولِ محصولات و خدمات شما به وجود می‌آید و مشتریان، به اندازۀ خودتان، در مورد محصولات شوق پیدا می‌کنند.

به این ترتیب، آنها تبدیل به مروجین، مبلّغان وفادار، مشتریان همیشگی و در اغلب موارد، دوستان شما خواهند شد.

بازاریابی، راهی عالی است برای اینکه بفهمید چه چیزی آدم‌ها را جذب و آنها را به محصولات و خدمات برند شما مشتاق می‌کند.

سپس این چیز را به آنها بدهید و آنها را در یک فرآیند لذت‌بخش درگیر کنید و صد البته، در طول این فرآیند، دوستی‌هایی به یادماندنی بسازید.

رنه بلاجت یک متخصص بازاریابی است که شرکت بازاریابی Magic Sauce Media را تاسیس کرده و راهکارهای مارکتینگ بسیار صمیمی و شخصی به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

دلیل اینکه تعریف او در این مقاله آورده شد، دقیقاً همین تاکید او برایجاد روابط طولانی‌مدت با مشتریان و علاقه‌مند کردن آنها به برند است.